Projekty zakończone

 

Projekt adresowany był do przedsiębiorstw oraz do jednostek samorządu terytorialnego. Wdrożenie idei clusteringu pozwoliło na usprawnienie i zwiększenie efektywności działań poszczególnych firm oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w wielu dziedzinach funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Przede wszystkim jednak projekt miał na celu budowanie świadomości na temat clusteringu, zdefiniowanie obszarów potencjalnej współpracy między przedsiębiorstwami, pomoc przedsiębiorcom w podjęciu decyzji o możliwości współpracy w formie klastra oraz realizację wspólnych przedsięwzięć ważnych dla rozwoju firm i regionów.

Współpraca przedsiębiorstw w budowaniu produktów regionalnych, tradycyjnych i lokalnych wzmocniła ich pozycję na rynku krajowym i zagranicznym, wpłynęła na postrzeganie regionu jako terenu, na którym działają silne grupy producenckie, identyfikujące się z nim oraz go promujące.

Projekt miał charakter popularyzatorsko-szkoleniowy. Objął nie tylko rozpowszechnianie wiedzy na temat idei clusteringu, przeszkolenie ponad 1300 osób z co najmniej 590 firm  w wielu komponentach, zorganizowanie konferencji, ale przede wszystkim przyczynił się do stworzenia nowych klastrów i pomół w rozwoju klastrów już istniejących.

Realizacja projektu „Program szkoleń promujących clustering” rozpoczęła się w październiku 2005 roku i trwała do grudnia 2007 r. Kontrakt wart był 5,76 miliona złotych, a jego wdrażanie podzielone zostało na kilka etapów. Podsumowaniem działań w ramach projektu było stworzenie przewodnika, w którym przedstawione zostały dobre praktyki dotyczące tworzenia, rozwijania i promowania klastrów.

W ramach I Komponentu Projektu zrealizowane zostały spotkania dla branży spożywczej, maszynowej, mlecznej i drzewnej.

Tematyka szkoleń realizowanych w II Komponencie:

  • 2-dniowe warsztaty dotyczące tworzenia i rozwoju inicjatywy klastrowej (symulacja)
  • Negocjacje handlowe z partnerami z UE
  • Przygotowanie oferty eksportowej jako jeden z kluczowych czynników sukcesu
  • Zarządzanie eksportem
  • Instrumenty wspierania eksportu
  • Nowoczesny marketing i promocja na rynkach Unii Europejskiej
  • Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, możliwości i przygotowanie do pozyskania finansowania z programów pomocowych
  • Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej zagranicą
  • Polskie niepowtarzalne specjały-Tworzenie marki regionalnej        
  • Podstawy prawne funkcjonowania klastra
  • Zamówienia publiczne
  • Zarządzanie projektami
  • Oznakowanie produktów spożywczych
  • Zarządzanie czasem i organizacja pracy
  • Nowoczesny marketing
  • Asertywność w obsłudze klienta
  • Coaching - narzędzie zarządznia personelem
  • Budowanie zepołu
  • Komunikacja w zespole
  • Negocjacje
  • Praca z mediami - zarządzanie sytuacją kryzysową
  • Wystąpienia publiczne
  • Techniki kreatywnego rozwiązywania problemów
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi
  • Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
  • Ochrona środowiska w gospodarce trystycznej
  • Zastosowanie komputerów w procesie sprzedaży
  • Informatyka i internet w gospodarce turystycznej
  • Transport w turystyce jego rola i zadania
  • Współpraca przedsiębiorstw turystycznych z touroperatorami
  • Prawa producentów i konsumentów w turystyce
  • Ubezpieczenia w turystyce
drukuj